Please reload

Ostatnie posty

Sprzedawca marzeń czyli o copywriterze bez ściemy

October 4, 2017

1/2
Please reload

Wyróżnione posty

Sprzedawca marzeń czyli o copywriterze bez ściemy

October 4, 2017

 

Pisanie to jedna z pierwszych rzeczy, których uczymy się w szkole. Ale nie każdemu idzie to jak z płatka. Prawda jest taka, że niełatwo znaleźć osobę z tzw. lekkim piórem. Pisanie, tworzenie tekstów i wywoływanie zainteresowania czytelnika są tak skomplikowane, że powstał zawód ogarniacza słów, magika znaczeń, sklejacza treści, sprzedawcy marzeń… czyli po prostu copywritera.

 

 

 

 

WIERTARKĄ SŁÓW DO CELU

Kim jest wspomniany cudotwórca języka? To ktoś,  kto za pomocą słowa pisanego ma przykuć uwagę i przekuć ją na oczekiwane efekty. Tu pierwszych skrzypiec nie gra wykształcenie czy godziny przepracowane za biurkiem. Dobry copywriter w swoich tekstach informuje, sprzedaje, pozycjonuje, zdobywa rynki, wwiercając się jednocześnie w pamięć czytelników. Sam proces pisania to tylko jeden z etapów jego pracy. Aby tekst osiągnął oczekiwany cel, trzeba najpierw poznać filozofię firmy lub marki od podszewki. Szybkie wyszukiwanie informacji to jeden z podstawowych atutów copywritera, który jego efekt powinien umieć przekuć w pracę twórczą. Zaraz za nim plasują się: wiedza dotycząca psychologii tłumu i socjologii odbiorcy, a także ogólne rozeznanie w tym, co w trawie świata piszczy. Dużo tego? To jeszcze nic!

 

HANDEL PONAD WSZYSTKO

Ale pisaniem czego tak naprawdę zajmuje się copy? Tu wachlarz możliwości jest ogromny. Teksty i hasła reklamowe, opisy produktów, teksty na strony www, artykuły eksperckie, teksty blogowe, posty z przeznaczeniem do social media, artykuły sponsorowane, naming… jest tego trochę! Wydawać by się mogło, że przecież „coś napisać” może każdy. Ale by zrozumieć, że to nie takie proste, trzeba mieć świadomość, że dobry copywriter potrafi sprzedawać lepiej niż handlowiec. Dlaczego? Bo różnica pomiędzy tym, co dobrze brzmi i łatwo się czyta a tym, co skutecznie sprzedaje i zapada w pamięć, jest kolosalna. Zadaniem copywritera nie jest przekazanie jak największej ilości informacji… on ma przekazać tylko „samo gęste” i to w tak uproszczony sposób, aby skutecznie komunikować najważniejsze treści. Ma sprzedawać na potęgę, bez rzucania się w oczy i bez nachalnego „bierz”. Dostaliście już zawrotów głowy? Tak, bycie dobrym copy to zawód trudny, interdyscyplinarny, a jakby tego było mało, wciąż bardzo niedoceniany i pełen wątpliwych postaci, psujących pojęcie o tej dziedzinie marketingu.

 

SZUKAJCIE, A NAPISZECIE

Pseudocopywriterzy piszą na potęgę, produkując teksty tanie, słabej jakości i bez zachowania podstawowych zasad sprzedażowych czy komunikacyjnych. Podkreślę to raz jeszcze: copywriter nie pisze – copywriter sprzedaje! Każda firma, której zależy na efektach, powinna zainwestować w teksty jakościowe pisane przez osobę znającą reguły, jakimi rządzi się marketing i nie bojącą się słowa „sprzedaż”. Tekst na już? Nie ma szans. Przełomowe hasło na jutro? Chyba śnisz. Artykuł ekspercki na wczoraj? Żal będzie czytać. Dobry copywriter potrzebuje czasu, który wykorzysta na zrozumienie oczekiwań klienta i poznanie jego mocnych oraz słabych stron. Po czym poznasz, że przed Tobą stoi taki właśnie człowiek? Po jego doświadczeniu, mocnym portfolio i referencjach. Chyba nie muszę dodawać, że mamy to wszystko?! ;-)

 

SUCHAR

Ale nie o reklamę chodzi w tym tekście. Jego celem jest uzmysłowienie czytającym, a więc także i Tobie, że projektowanie treści to nie bułka z masłem. To czerstwy chleb, który jeśli trafi we właściwe ręce, przekształci się w złocistą panierkę sprzedaży dla każdej firmy czy marki. Bo tak, będę to powtarzać do znudzenia, copywriter to handlowiec – piekarz z mąki słów.

 

Nie doceniasz siły słów? Zobacz film!

Share on Facebook
Please reload

Podążaj za nami
Wyszukaj wg tagów
Please reload

Archiwum
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Basic Square
  • Google+ Faza Kreatywna

Słów kilka o marketingu i nie tylko